onsdag 14. november 2012

Pekingsuppe

Jeg bare elsker kinamat! Og pekingsuppe er et must når jeg er på restaurant! Har endelig funnet noen oppskrifter som duger, og har mikset litt slik at den har blitt så lik restaurant-suppa som mulig. Nyt!


Ingredienser (ca. 6-8 personer):
2 liter hønsebuljong
4-6 champingnon eller kinesisk sopp
200 gr bambusskudd
200 gr skinke (f.eks bogskinke)
1 stor gulrot
2 ts salt
3 ss soyasaus
1 liten boks rensende reker
2 krm malt hvit pepper
4 ss lys vineddik
4 ss maisenna utrørt i 6 ss kaldt vann (bruk mer hvis suppa blir for tynn)
2 ss sitronsaft
1-2 ts chilipulver eller purè (alt etter hvor sterk suppe du vil ha!)
1 lett pisket egg
1 liten purreløk
5-6 ts sesamolje (jeg liker å bruke ganske mye for mer original pekingsuppesmak)


Slik gjør du:

  • Vask soppen og la den trekke i varmt vann i ca. 15 minutter (Må innrømme at jeg ikke gjør dette, og det går også helt fint). Skjær soppen i strimler.
  • Kok opp hønsebuljong.
  • Skjær skinke, gulrot og bambusskuddene i strimler. Kutt purreløk i små biter.
  • Bland sammen buljong, salt, soyasaus, gulrot, sopp, reker, bambusskudd og kjøtt i en tykkbunnet kjele, og kok opp under sterk varme. Senk så varmen, og la det trekke under lokk i 3 minutter. 
  • Tilsett pepper, chilipulver/purè og vineddik, Kok opp igjen. 
  • Tilsett maisennablandingen. Rør om til suppen tykner, hell så langsomt og forsiktig i det sammenvispede egget. Ta gryten fra varmen, og hell den opp i suppeskål. Server straks. Strø purreløken over før servering.


Andre ting du kan putte i suppa er stekt kyllingkjøtt, vannkastanjer, stekt svinekjøtt og ellers hva magen vil ha!

17 kommentarer:

  1. denne var meget god

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne var kjempegod!! svært så lik den på kinarestaurant ja :) Takk for dette.

      Slett
    2. Tusen takk for det! :-)

      Slett
  2. denne var god Elin, skal lage den mange ganger. :)

    SvarSlett
  3. Denne var kjempegod Elin, og ikke så vanskelig å lage. Kommer til å bli en fast gjentagelse hjemme hos oss. Tusen takk!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å høre! Vel bekomme! :-)

      Slett
  4. Nydelig. Laget den for andre gang i dag. Hadde i bønnespirer og litt eggnudler i tillegg til det andre i oppskriften. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes godt ut! Må prøve det jeg også. :-)

      Slett
  5. Brukte 2 store teskjeer med kajenne-pepper, ble i det hotteste laget :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det vil jeg tro ja! Godt at den er sterk, men fordel å ha noen smaksløker til gode! :-P

      Slett
  6. Kjempegod, har laget den mange ganger;)))

    SvarSlett
  7. God suppe! Jeg har laget den mange ganger etter din oppskrift. Jeg synes det blir i overkant mye sesamolje med 5-6 ts. Jeg halvverer mengden for å balansere smakene mer opp mot hverandre.

    Jeg har også prøvd med shiitakesopp i stedet for champignon. Den smaker mye mer enn den noe pregløse champignonen. Vi får de ferske på asiamarkedet, men jeg har funnet ut at det er vel så greit å bruke tørkede (som er enda lettere å få tak i og som du kan ha liggende i kjøkkenskapet i månedsvis uten problemer). La de ligge et par-tre timer i bløt til de har est ut til mer eller mindre normal størrelse. De er seige å tygge om de ikke er nok bløtt opp. Slå for all del ikke ut vannet etterpå. Det får veldig god smak av soppen og fungerer veldig fint som kraft i suppen - eventuelt i kombinasjon med litt kyllingfond. Shiitake er i tillegg enormt sunt for kroppen - den listes blant en av verdens ti sunneste matvarer.

    SvarSlett
  8. Oppskriften er godkjent av mine smaksløkene :D

    SvarSlett
  9. Tilsett rekene straks før servering etter min mening... blir seige og løse når de kokes for lenge :-) Ellers var suppa god :-D

    SvarSlett
  10. denne er blitt en favoritt her i huset,jeg bruker finkuttet kylling og bønnespirer :)

    SvarSlett
  11. Hvor i prosessen har du i sesamoljen og sitronsaft?

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren. :-)